Wednesday, October 29, 2014

Rahsia Di Sebalik Tidur Yang Berkualiti Kepada Badan Manusia

Assalamualaikum semua

Pernah tak anda semua terfikir, apa sebenarnya yang berlaku pada tubuh badan kita semasa tidur? Inilah rahsia yang saya nak kongsikan pada hari ini. Rahsia Di Sebalik Tidur Yang Berkualiti Kepada Badan Manusia. Pada mereka yang dah tahu, takdelah rahsia sangat kan? Bagi mereka yang belum tahu, meh saya ceritakan proses yang berlaku ketika kita sedang nyenyak tidur. ZZZzzz


Malam (9pm - 11pm): adalah masa untuk menyahkan/membuang toxic chemicals (de- toxification) yang tidak diperlukan dari sistem antibodi (lymph nodes). Dalam waktu ini kita seharusnya dalam keadaan tenang dan suasara yang relaks seperti mendengar musik. Jika seorang surirumah dalam ketika ini masih menjalankan aktiviti hariannya seperti mencuci pinggan atau mengawasi anak-anak membuat kerja rumah, ini akan memberikan kesan negatif pada kesihatannya.

Malam di (11pm-1am): Proses de-toxification dalam hati, dan secara idealnya harus dilakukan dalam keadaan tidur nyenyak.

Tengah malam (1am - 3am): proses de-toxification di bahagian hempedu, idealnya juga dilakukan dalam keadaan tidur nyenyak.

Tengah malam (3am - 5am): proses de-toxification di bahagian paru-paru. Oleh kerana itulah kebiasaannya bagi yang sedang mengalammi batuk, ketika ini anda akan mengalami batuk yang sangat kuat. Memandangkan proses de-toxification telah sampai ke saluran pernafasan, kita tidak perlu mengambil ubat batuk ketika ini kerana ianya akan menganggu proses pembuangan toksin tersebut.

Awal pagi (5am - 7am): proses de-toxification di bahagian usus besar, anda harus mengosongkan usus.

Pagi (7am - 9am): Penyerapan gizi pada usus kecil, kita harus sarapan pada masa ini. Kepada mereka yang sedang sakit, sarapan harus lebih awal iaitu sebelum pukul 6:30 pagi. Makan pagi sebelum 7:30am sangat berguna bagi mereka yang ingin kekal cergas. Mereka yang tidak sarapan, mereka harus mengubah kebiasaan mereka. Namun jika anda terlewat mengambil sarapan sehingga pukul 9am-10am sekalipun, itu masih lebih bagus daripada tidak bersarapan sama sekali. Tidur lewat dan bangun terlalu lambat akan mengganggu proses membuang bahan kimia yang tidak diperlukan dalam tubuh.

Tengah malam sampai 4am juga adalah waktu untuk sumsum tulang menghasilkan darah.

Oleh kerana itu, dapatkan tidur yang sempurna dan jangan tidur terlalu lewat.

Sumber dari arjunabermainbiola.blogspot.com





Bestnyer dia tidur siap senyum lagi (Sumber Google)


Walaupun sedang tidur, sebenarnya badan kita masih gigih bekerja. Begitulah ceritanya. Tapi kan bagaimana pula bagi mereka yang :

  • Sukar untuk mula tidur (dianggap sebagai permulaan insomnia)
  • Mudah tidur, kemudian terjaga dan tidak boleh tidur semula (kronik insomnia)
  • Mudah tidur, tetapi terjaga setiap satu jam dan tidak boleh tidur (fragmented sleep) 

Haa jangan main-main yer. Kalaulah hati, paru-paru, sumsum tulang kita boleh berkata-kata, mesti dah kena sound direct 'Bilalah feremfuan ni nak tidur. Kami nak masuk kerja on time pun susah. Terpaksa overtime lah pulak'.

Sebab itu, jika kita tidur lambat, tidak cukup tidur dan yang sewaktu dengannya tidak mustahil penyakit-penyakit kronik seperti senarai di bawah ini bakal terjadi. Mintak jauhlah kan.

Kebarangkalian untuk menghidap penyakit kronik berikut lebih tinggi sekiranya tidak cukup tidur:
  • Penyakit jantung
  • Kencing manis
  • Darah tinggi
  • Obesiti
  • Pelupa
  • Kemurungan
Sekiranya anda telah terjebak dalam masalah sukar tidur, jangan jiwa kacau pulak. InsyaAllah ada jalannya. Tapi kenalah cari solusi jangan berdiam diri pula yer.

Antara faktor penyakit sukar tidur (insomnia) berlaku disebabkan oleh kekurangan magnesium dan kalsium. Magnesium adalah mineral yang boleh membantu otot dan saraf kita lebih relax sekaligus dapat membantu kita untuk tidur dengan lebih lena. 

Kalsium dalam badan pula penting dalam proses pengecutan otot. Ketika tidur, berlaku proses regangan antara otot. Sebab itu kalsium diperlukan untuk mengawal selia proses ini berlaku dengan lancar. Magnesium dan kalsium saling berkait rapat dan kekurangan elemen ini boleh membawa kepada kekejangan otot pula. Ish ish ish dahlah susah tidur, cramp lah pulak. Tapi jangan risau ye. Anda boleh mencuba Ostematrix dan Bcomplex Shaklee. 
Ostematrix Shaklee
  • Mengandungi Kalsium, Magnesium dan Vitamin D sebagai bahan utama yang telah diuji secara klinikal. Produk ini juga mengandungi Zinc, Copper, Manganese, dan Boron tapi dalam peratus yang amat sedikit.
  • Kalsium sangat diperlukan dalam mempertahankan fungsi saraf dan otot. Magnesium pula penting untuk metabolisma kalsium. Ia membantu untuk mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang.
  • Mengurangkan rasa sakit pinggang & kejang kaki terutama bagi ibu hamil.
  • Membantu dalam mengawal dan mengimbangi tekanan darah. 
  • Membantu dalam mengurangkan stres, mengatasi sakit kepala agar dapat tidur dengan lebih lena.
  • Badan terasa bertenaga dan mudah bangun pagi pada keesokan harinya.
  • Sekiranya berminat untuk mengetahui isi kandungan dalam Ostematrix dengan lebih lanjut, boleh rujuk link ini.

B complex Shaklee

  • Mengandungi 8 vitamin B yang lengkap termasuk B1, B2 dan asid folic.
  • Mengurangkan stres dan mengawal tekanan emosi (terutama ibu dalam pantang).
  • Meningkatkan tahap metabolisme dan sistem pertahanan badan.
  • Membantu dalam meningkatkan tenaga dan mengelakkan kelesuan.
  • Membantu dalam menstabilkan daya tumpuan dan pemikiran.
  • Melancarkan fungsi sistem saraf.
  • Sekiranya berminat untuk mengetahui kepentingan B Complex untuk ibu hamil, sila layari link ini

Tidur yang cukup dan berkualiti membuatkan kita lebih bertenaga dan bersemangat pada keesokan harinya. Jadi, dah tahu kan Rahsia Di Sebalik Tidur Yang Berkualiti Kepada Badan Manusia? Bagus. Bagi mereka yang berminat nak dapatkan B Complex dan Ostematrix, sila hubungi saya pm fb/wassap 011-37008943. InsyaAllah saya akan cuba membantu anda. Terima Kasih Selamat Malam ZZZzzz





Kepada mereka yang segan silu nak hubungi saya atau tak sabar-sabar nak order, anda boleh terus membuat pesanan dengan klik icon 'Esell' di bawah bagi pengguna kad direct debit atau kad kredit sahaja yer. Bagi mereka yang tidak memiliki kedua kad tersebut, jangan risau anda boleh terus hubungi saya. Jangan lupa dapatkan khidmat nasihat berterusan secara percuma eksklusif untuk pelanggan yang membuat pembelian dengan saya sahaja.

Inginkan penjimatan sehingga 20-25%?. Jom join ahli Shaklee dan duit anda dapat dijimatkan. 
Hubungi saya sekarang untuk keterangan lanjut.




Jom hubungi saya sekarang!

PM FB : Aida Doterali
ID Shaklee : 1079013
Fanpage FB : Doterali Boutique
Email : aidadoterali216@gmail
Whatsapp/sms : 011-37008943
C.O.D. : Seri Kembangan, Serdang, Cyberjaya, Putrajaya
Penghantaran ke seluruh Malaysia melalui Pos Laju/Skynet/Gdex juga boleh diaturkan

Terima Kasih


*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit



No comments: