Monday, November 24, 2014

Resepi Peria Goreng Bersama Ikan Bilis

Assalamualaikum semua

Dah mimpi apa pulak tetiber nak share resepi ni? Takde mimpi apa. Just nak share antara lauk favourite yang memang sedap dan yang paling penting mudah disediakan. 

Tapi kenapa peria? Tak pahit ker? Memang pahit dik oiii tapi kalau nak tahu banyak khasiatnya. Nak tahu khasiat peria? Meh tengok kat sini Khasiat Peria Untuk Wanita.

Oklah takyah merapu banyak-banyak kita straight to the point. Check point pertama: dapur.

Bahan-bahan yang digunakan sangatlah simple. Kalau dapur korang takde bawang merah, bawang putih, ikan bilis dan cili dah boleh agak dah mesti korang rajin mengemas rumah khenn. Buat-buat paham kepada mereka yang tak paham.

Itu jer ke bahan-bahannya? Yupp. Itu jer. Termasuklah peria. Peria perlu dipotong terlebih dahulu dan direndam dengan garam untuk mengurangkan rasa pahitnya. Sementara itu, bahan-bahan yang dinyatakan di atas perlulah ditumbuk lumat kecuali ikan bilis. Ikan bilis tu perlu ditumbuk juga tapi tak perlu sampai lumat yer adik-adik.

Kuantiti untuk bahan-bahan tersebut ikut suka hati korang lah. Kalau suka pedas letak cili lebih kalau tak suka pedas kurangkanlah. Bahan-bahan yang telah ditumbuk hendaklah ditumis sehingga layu. Lepas itu, masukkan peria dan kacau hingga sebati.

Akhir sekali masukkan gula dan garam untuk seimbangkan rasanya. Kalau nak tambah sedikit serbuk kunyit pon boleh. Ikut citarasa masing-masing. 

Check point kedua: meja makan. Apa lagi makanlah. Bismillah jangan lupe yer adik-adik. Selamat menjamu selera!



Hampa tak terliuq ka? Try jangan tak try






Jom hubungi saya sekarang!

PM FB : Aida Doterali
ID Shaklee : 1079013
Fanpage FB : Doterali Boutique
Email : aidadoterali216@gmail
Whatsapp/sms : 011-37008943
C.O.D. : Seri Kembangan, Serdang, Cyberjaya, Putrajaya
Penghantaran ke seluruh Malaysia melalui Pos Laju/Skynet/Gdex juga boleh diaturkan

Terima Kasih


*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit




No comments: