Friday, October 31, 2014

4 Punca Rambut Kelemumur

Assalamualaikum semua

Susah kan jadi lelaki ni. Sape kate senang? Eh senang apa takyah pakai tudung. Terbelit sana terbelit sini silap haribulan dah jadi macam pocong opss. Memang mudah kalau tak pakai tudung tapi kesian kat kaum Adam ni. Kalau masih muda tapi rambut dah beruban kena cop banyak masalahlah teww. Kalau kelemumur bertepek takde orang nak dekat pulak.

Perempuan bertudung selamatlah memang tak nampak kelemumur gugur bak salji tu kan. Tapi.. duk tergaru sana tergaru sini memang dah boleh agak dah. Kalau tak kelemumur mesti minah ni ada kutu. Ish lagi naya kan?



Ni contoh rambut yang bebas kelemumur. Macam takde orang lain ko nak letak kan?(Sumber Google)


Tanpa membuang masa, jom kita kenali 4 punca rambut berkelemumur.



4 Punca Rambut Kelemumur

Biasanya masalah ini disebabkan beberapa perkara:

1. Seborrheic dermatitis (gatal-gatal, kulit kepala berminyak) – punca biasa menyebabkan kelemumur. Ia kelihatan merah, kulit kepala berminyak diselaputi keruping putih atau kuning. Ia bukan sahaja berlaku pada kulit kepala malah di kawasan kulit yang mengandungi liang minyak, seperti kening, tepi hidung, belakang telinga, tulang dada, celah kangkang dan kadang kala pada bahagian ketiak.

Seborrheic dermatitis juga boleh berlaku dari usia bayi dilahirkan (ruam lampin) dan beransur hilang pada usia satu tahun.
Bagi mereka yang dijangkiti HIV, masalah ini lebih serius berbanding biasa. Menurut Dr. Gangaram, biasanya doktor boleh mengenal pasti pesakit yang menghidap HIV berdasarkan keadaan kulit kepala mereka yang mengalami kegatalan serius hingga merebak ke bahagian lain.

Stres juga boleh mengundang masalah seborrheic dermatitis menjadi lebih teruk.

Kulit kepala kering, gatal dan berkeruping – disebabkan cuaca panas. Bentuk keruping disebabkan kulit kepala kering biasanya kecil-kecil dan kurang berminyak berbanding lain-lain punca yang menyebabkan kelemumur.

Kurang mencuci rambut – jika anda tidak membasuh rambut dengan kerap, minyak dan sel kulit daripada kulit kepala akan terbina, menyebabkan kelemumur.

Sensitif pada sesetengah produk – kadangkala sensitif kepada sesetengah jenis produk rambut menyebabkan kulit kepala menjadi kemerahan dan gatal. Terlalu kerap mencuci rambut juga boleh menyebabkan kelemumur.

2. Psoriasis – Masalah kulit berpunca daripada pengumpulan sel kulit mati yang menghasilkan keruping berwarna perak. Ia biasa berlaku di lutut, siku tetapi boleh juga berlaku pada kulit kepala.

3. Ekzema – Jika anda penghidap ekzema, kelemumur adalah masalah biasa.

4. Jangkitan yis malassezia – Malassezia hidup pada permukaan kulit kepala hampir kesemua individu dewasa tanpa menyebabkan sebarang masalah. Namun kadangkala, ia berkembang tanpa terkawal, merembeskan lebih minyak daripada folikel rambut. Ini menyebabkan iritasi pada kulit kepala dan menggalakkan lebih banyak sel kulit terhasil. Lebihan sel kulit akan mati dan tertanggal dan bercampur dengan minyak daripada rambut dan kulit kepala, menyebabkan ia kelihatan memutih, berkeping dan jelas kelihatan pada rambut juga pakaian anda.Walaubagaimanapun punca sebenar malassezia tidak diketahui. Boleh jadi disebabkan terlalu banyak minyak pada kulit kepala, perubahan hormon, tekanan, masalah saraf seperti parkinson, sistem imun terganggu, tidak mencuci dengan kerap, dan semua masalah menyumbang kepada kelemumur.


Sumber : Utusan Online



Masalah kelemumur sebenarnya boleh dialami oleh sesiapa saja. Kebanyakan kes kelemumur tidak memerlukan rawatan doktor, tetapi sekiranya keadaan kelemumur menjadi semakin kronik hingga kulit kepala menjadi merah dan bengkak, anda mungkin perlu berjumpa pakar kulit. 

Salah satu pencegahan untuk masalah kelemumur adalah memilih syampu yang sesuai. Shaklee pun ada syampu yer? Adaaa. Untuk butiran lebih lanjut boleh layari link Produk Penjagaan Rambut ProSanté Shaklee. Topik hari ini nak cerita pasal produk Purifying Shampoo Shaklee.





Purifying Shampoo

  • Membersih dengan menyeluruh, menyingkirkan sisa-sisa produk penggayaan rambut, pengumpulan mineral dan bahan-bahan cemar persekitaran yang lain
  • Mengekalkan keseimbangan lipid dan lembapan semula jadi serta tidak melunturkan warna rambut
  • Ideal untuk mengawal penghasilan minyak pada kulit kepala − rambut juga tidak berkelemumur.


Nanti takdelah suara-suara sumbang berkata 'Eeeeeeee muka hensem tapi penuh kelemumur.. macam dayang senandung' (ok yang ni saya tokok tambah). Saya juga nak kongsikan 9 Petua Tradisional Untuk Hilangkan Kelemumur. Harap dapat membantu mereka yang mempunyai masalah kelemumur. Berminat nak dapatkan Purifying Shampoo Shaklee? Macam biasa boleh hubungi saya pm fb/wassap 011-37008943. TQ





Kepada mereka yang segan silu nak hubungi saya atau tak sabar-sabar nak order, anda boleh terus membuat pesanan dengan klik icon 'Esell' di bawah bagi pengguna kad direct debit atau kad kredit sahaja yer. Bagi mereka yang tidak memiliki kedua kad tersebut, jangan risau anda boleh terus hubungi saya. Jangan lupa dapatkan khidmat nasihat berterusan secara percuma eksklusif untuk pelanggan yang membuat pembelian dengan saya sahaja.

Inginkan penjimatan sehingga 20-25%?. Jom join ahli Shaklee dan duit anda dapat dijimatkan. 
Hubungi saya sekarang untuk keterangan lanjut.







Jom hubungi saya sekarang!

PM FB : Aida Doterali
ID Shaklee : 1079013
Fanpage FB : Doterali Boutique
Email : aidadoterali216@gmail
Whatsapp/sms : 011-37008943
C.O.D. : Seri Kembangan, Serdang, Cyberjaya, Putrajaya
Penghantaran ke seluruh Malaysia melalui Pos Laju/Skynet/Gdex juga boleh diaturkan

Terima Kasih


*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit




No comments: