Saturday, May 31, 2014

Cara Hilangkan Ruam Pada Muka Atau Kulit Bayi

Kulit bayi dan kanak-kanak adalah sangat lembut dan sensitif. Kadang kala, bayi anda dijangkiti ruam pada badan atau ruam lampin. 

Antara punca berlakunya ruam ialah:
1. Alahan pada bahan kimia yang terdapat di dalam lampin pakai buang.
Pulpa dan bahan sintetik merupakan bahan utama untuk pembuatan lampin pakai buang. Bahan kimia iaitu dioxin terhasil semasa proses melembut dan menggebukan pulpa supaya menjadi kepingan kertas yang putih dan gebu.

2.Lampin kain yang dipakai terlalu lama atau tidak ditukar.

3.Alahan pada bahan pencuci samada sabun atau pelembut kain.

olololo tomeynyer

Bagaimana untuk merawat masalah ruam dan cara mencegahnya?
Basuh punggung dan kawasan sekitar lampin setiap kali anda menukar lampin pada bayi atau anak anda. Jangan tukar lampin tanpa membersihkannya kerana sisa air kencing boleh menyebabkan kulit bayi bertindak balas dengan ammonia yang terkandung dalam air kencing .
Lap dengan kering atau anginkan terlebih dahulu. Senang cerita, biar je baby tu bogel sekejap untuk pengudaraan. Jangan terus pakai lampin dengan keadaan lembap untuk mengelakkan masalah lain seperti kulat.
1. Daun buluh
Ambil segenggam daun buluh dan tumbuk hingga lumat. Bancuhkan dengan bedak sejuk dan sedikit air. Kemudian sapukan pada bahagian-bahagian dimana terdapatnya ruam ataupun campak itu.
2. Ubi bemban
Ambil ubi bemban dan tumbuk, kemudian bancuhkan dengan air sejuk, tapis dan ambil airnya. Biarkan air tapisan itu sehingga pati ubinya mendap ke bawah. Buangkan air tersebut dan ambil mendapan tersebut untuk disapu ke bahagian badan anak yang terkena penyakit tersebut.
3. Tepung ubi
Ambil dalam secamca besar tepung ubi kayu dan bancuh dengan air sejuk, kemudian lumurkan ke badan anak.
4. Air kelapa
Ambil sebiji kelapa hijau yang masih muda, tebuk dan bacakan selawat nabi tiga kali dengan doa agar penyakit ruam atau campak itu sembuh. Kemudian, air kelapa diberi minum kepada anak yang sakit itu. Langkah yang sama juga dilakukan jika orang dewasa yang menghidapi ruam atau demam campak.
5. Limau purut
Ambil buah limau purut yang telah masak dan dibelah dua. Bakar sehingga kehitaman kulitnya. Biarkan hingga sejuk kemudian sapukan isi limau pada bahagian badan yang ditumbuhi ruam atau campak itu.

6. Manjakani
 Tumbuk beberapa biji buah manjakani hingga halus. Campurkan dengan bedak sejuk. Kemudian, sapukan pada bahagian tubuh yang terdapat ruam. Lakukan setiap malam.

Copy and paste from Persatuan Wanita Ibu Isteri Malaysia

Jom hubungi saya sekarang!


PM FB : Aida Doterali

ID Shaklee : 1079013
Fanpage FB : Doterali Boutique
Email : aidadoterali216@gmail
Whatsapp/sms : 011-37008943
C.O.D. : Seri Kembangan, Serdang, Cyberjaya, Putrajaya
Penghantaran ke seluruh Malaysia melalui Pos Laju/Skynet/Gdex juga boleh diaturkan

Terima Kasih


*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit

Friday, May 30, 2014

'Postpone' Penuaan Kulit Dengan Shaklee Collagen Powder

Tahukah anda apa itu kolagen?

Kolagen adalah protein utama bagi tisu sokongan dalam badan manusia. Kewujudannya merangkumi 30% daripada keseluruhan protein di dalam badan. Ia menyokong sebahagian besar sel-sel yang memberikan struktur, kekuatan dan kekenyalan kulit dan tisu badan. Kolagen terdapat pada kornea, kanta mata, kulit, salur darah, keratin (rambut, kuku), tulang, tendon, rawan sendi, gigi, hati, tulang sum-sum dan tisu serta organ seperti buah pinggang serta jantung.



Pasti semua ingin tahu apakah kandungan dalam Shaklee Collagen Powder ini kan?

Shaklee Collagen Powder terdiri daripada 7 bahan utama iaitu:

Kolagen Dari Sisik Ikan Merah
- Sumber kolagen yang premium dengan kurangnya pencemaran dan kadar penyerapan yang tinggi berbanding dengan kolagen haiwan lain.

Elastin Dari Kolagen Ikan
- Kolagen ikan mengandungi elastin yang berfungsi bersama kolagen untuk kulit yang lebih tegang, gebu dan anjal.

Ekstrak Kerang-Kerangan
- Glukosamina ekstrak kerang-kerangan adalah penting di dalam sintesis cecair synovial yang membekalkan pelincir kepada sendi-sendi dan menghidrat mata untuk melegakan ketidakselesaan mata.

Ekstrak Biji Camellia Japonica
- Terdiri daripada asid oleic, sejenis emolien dan pelembap kulit yang hebat serta isoflavon iaitu antioksidan semulajadi yang mampu mengurangkan radikal bebas.

Ekstrak Pfaffia
- Pfaffia juga dikenali sebagai ginseng Brazil, apabila digabungkan dengan ekstrak biji camellia japonica, membantu pembentukan kolagen dan asid hyaluronic. Asid hyaluronic memainkan peranan penting dalam menghidratkan tisu tubuh untuk menjadikan kulit lembut, lembap dan licin.

Lactobacillus Acidophilus
- Sejenis bakteria baik yang membantu untuk mengimbangi usus mikroflora dan memudahkan pembinaan semulajadi sistem usus sihat bagi meningkatkan penyerapan kolagen.

Vitamin C dan Vitamin B
- Vitamin C menggalakkan penghasilan kolagen dan menentang radikal bebas yang merosakkan kulit kita. Vitamin B terlibat dalam metabolisme karbohidrat, lemak dan protein untuk menghasilkan tenaga yang diperlukan untuk pengeluaran kolagen dalam sel.

Apakah faedah mengambil Shaklee Collagen Powder?

1. Mengecilkan liang-liang pori, kedutan dan garis-garis halus yang kelihatan di bahagian wajah.

2. Menggalakkan pertumbuhan kuku yang kuat, rambut yang tidak mudah gugur dan bercabang serta lebih sihat, tebal dan bersinar.

3. Mengembalikan dan meningkatkan ketegangan, keanjalan dan kelembutan kulit.

4. Melembapkan kulit bagi mengurangi rasa kering dan kusam pada muka.

5. Mengurangkan pigmentasi, jeragat dan meratakan warna kulit.

6. Membantu mengekalkan otot mata supaya anjal.

7. Membantu menguatkan tulang dan mengurangkan rasa sakit sendi.

Testimoni bagi produk Shaklee Collagen Powder 




Wahh macam best jer. Nak cuba? Tapi tak tahu nak dapatkannya? Sila hubungi saya seperti maklumat di bawah. Saya akan guide cara pengambilan dan pelbagai tips menarik menanti anda. Jom 'postpone' penuaan kulit dengan Shaklee Collagen Powder beramai-ramai!!



Kepada mereka yang segan silu nak hubungi saya atau tak sabar-sabar nak order, anda boleh terus membuat pesanan dengan klik icon 'Esell' di bawah bagi pengguna kad direct debit atau kad kredit sahaja yer. Bagi mereka yang tidak memiliki kedua kad tersebut, jangan risau anda boleh terus hubungi saya. Jangan lupa dapatkan khidmat nasihat berterusan secara percuma eksklusif untuk pelanggan yang membuat pembelian dengan saya sahaja.

Inginkan penjimatan sehingga 20-25%?. Jom join ahli Shaklee dan duit anda dapat dijimatkan. 
Hubungi saya sekarang untuk keterangan lanjut.



Jom hubungi saya sekarang!

PM FB : Aida Doterali
ID Shaklee : 1079013
Fanpage FB : Doterali Boutique
Email : aidadoterali216@gmail
Whatsapp/sms : 011-37008943
C.O.D. : Seri Kembangan, Serdang, Cyberjaya, Putrajaya
Penghantaran ke seluruh Malaysia melalui Pos Laju/Skynet/Gdex juga boleh diaturkan

Terima Kasih


*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit




Thursday, May 29, 2014

Jemu Dengan Cik Jeragat? Jom Jejaki Dengan Shaklee Hingga Ke Akar Umbi!

Tajuk entry dah bunyi macam action kamen lah pulak. Arini nak membebel pasal jeragat.
Jeragat dikenali sebagai tompok hitam, pigmentasi kulit atau biji hitam seperti tahi lalat yang tumbuh secara berjemaah di beberapa bahagian badan, muka dan leher. Kawasan muka yang sering menghadapi masalah jeragat adalah bahagian pipi. Namun terdapat juga mereka yang mengalaminya pada hidung dan dahi.

Apakah punca jeragat?

Terdapat beberapa faktor menyebabkan kulit ditumbuhi jeragat iaitu kesan cahaya matahari, faktor genetik dan penggunaan hormon contohnya pil perancang.

Kebiasaannya jeragat menyerang wanita pertengahan umur seperti 30 tahun ke atas. Tetapi tidak mustahil golongan 20-an juga berdepan dengan masalah ini berikutan jeragat juga berpunca daripada faktor genetik.

Bagi wanita yang terdedah dengan cahaya matahari, risiko berdepan kulit berjeragat jauh lebih besar. Jika seseorang wanita sering terdedah kepada sinaran matahari tanpa melindungi kulit dengan krim ultra ungu (UV), maka kulit akan menjadi lebih kasar dan pigmentasi.

Sinaran UV juga menyebabkan kulit cepat kehilangan kolegen. Oleh itu kita perlu menjaganya daripada sinaran matahari. Apabila kulit kehilangan banyak kolagen maka berlakulah kedut-kedut di muka. Ini menyebabkan kita kelihatan lebih tua daripada usia sebenar.

Bagaimana mengatasi jeragat?

Bagi mengatasi masalah jeragat, kaum wanita disarankan lebih peka terhadap penjagaan kulit termasuk mengambil langkah pencegahan dengan menggunakan krim pelindung matahari sekiranya melakukan aktiviti luar selain mendapat rujukan doktor untuk mengenal pasti penyebab dan rawatan sesuai.

Semakin berusia individu itu semakin banyak jeragat yang timbul pada kulit. Bagi warga tua yang menghadapi masalah jeragat serius mereka disarankan berjumpa doktor kerana dibimbangi ia bukan jeragat biasa tetapi sejenis kanser kulit.

Sumber Google


Saranan dari produk Shaklee

GLA Complex

  • Mengandungi Vitamin E semulajadi yang bagus untuk memperbaiki tekstur kulit dari bahagian dalam epidermis. Proses ini juga akan memudarkan parut dan menghasilkan kulit yang lebih cerah sekata.
  • Membantu menstabilkan hormon. 


Vitamin C 

  • Sebagai antioksidan kuat yang melindungi kulit daripada pencemaran udara dan sebagainya
  • Merangsang pembentukan dan peningkatan produksi kolagen kulit, yang akan menjaga kekenyalan, kelenturan, serta kehalusan kulit
  • Mencerahkan kulit


Vitamin E 

  • Menjaga kesegaran dan keremajaan kulit
  • Melindungi kulit dari sinar ultra-ungu
  • Menjaga kelembapan kulit
  • Menghapuskan radikal bebas yang merosakkan sel


Carotomax 
  • Mengandungi Beta Karoten yang bagus untuk memperbaiki kulit
  • Mempercepatkan pemulihan luka
  • Memelihara kulit dari dijangkiti beberapa jenis penyakit kulit seperti kulit kering, jerawat dan akne.
  • Berfungsi sebagai antioksidan untuk menghapus radikal bebas.

ESP 

  • Membekalkan protein untuk keanjalan kulit 
  • Kulit akan nampak lebih cerah dan segar
  • Membaikpulih sel dan memperbaharui sel
  • Menggalakkan penghasilan kolagen

Collagen Powder
  • Mengecilkan liang-liang pori, kedutan dan garis-garis halus yang kelihatan di bahagian wajah.
  • Melembapkan kulit bagi mengurangi rasa kering dan kusam pada muka.
  • Mengurangkan pigmentasi, jeragat dan meratakan warna kulit.
  • Mengembalikan dan meningkatkan ketegangan, keanjalan dan kelembutan kulit.

Untuk memperoleh kesan yang terbaik, pengambilan kuantiti air yang banyak dan supplemen secara konsisten adalah sangat penting. Ini adalah untuk memastikan sel yang rosak akan digantikan dengan sel baru yang lebih sihat bermaya. Nak bebas dari jeragat? Jom cuba produk Shaklee hari ini.



Kepada mereka yang segan silu nak hubungi saya atau tak sabar-sabar nak order, anda boleh terus membuat pesanan dengan klik icon 'Esell' di bawah bagi pengguna kad direct debit atau kad kredit sahaja yer. Bagi mereka yang tidak memiliki kedua kad tersebut, jangan risau anda boleh terus hubungi saya. Jangan lupa dapatkan khidmat nasihat berterusan secara percuma eksklusif untuk pelanggan yang membuat pembelian dengan saya sahaja.

Inginkan penjimatan sehingga 20-25%?. Jom join ahli Shaklee dan duit anda dapat dijimatkan. 
Hubungi saya sekarang untuk keterangan lanjut.




Jom hubungi saya sekarang!

PM FB : Aida Doterali
ID Shaklee : 1079013
Fanpage FB : Doterali Boutique
Email : aidadoterali216@gmail
Whatsapp/sms : 011-37008943
C.O.D. : Seri Kembangan, Serdang, Cyberjaya, Putrajaya
Penghantaran ke seluruh Malaysia melalui Pos Laju/Skynet/Gdex juga boleh diaturkan

Terima Kasih


*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit

Wednesday, May 28, 2014

Petua Kuku Sihat dan Cantik

Cantik sering kali dikaitkan dengan wajah seseorang. Hal ini disebabkan kita melihat wajah seseorang terlebih dahulu sebelum hal-hal lain menyusul.

Namun kecantikan yang sempurna bukan sahaja terletak pada muka tetapi merangkumi seluruh tubuh iaitu daripada hujung rambut hingga hujung kaki serta kecantikan luar dan dalaman.

Tetapi tidak semua orang memiliki pakej yang lengkap ini. Antara anggota yang sering diabaikan kecantikkannya ialah kuku dan keadaan kulit di sekitarnya.

Akibat diabaikan, kuku kelihatan kotor, tidak bermaya, dan sakit serta kekeringan. Atas kesedaran inilah seharusnya anda lebih peka menjaga kecantikan dan kebersihan kuku.

Di bawah ini terdapat panduan dalam merawat dan menjaga kuku. Paling penting, anda boleh melakukannya di rumah sahaja!



  • Jika anda sering mengalami masalah kuku yang tidak menyerlah, kering dan pudar, picitkan sedikit ubat gigi pada tangan dan ssapukan di sekitar kuku. Biarkan ia kering untuk seketika sebelum dicuci. Langkah ini akan mengembalikan keceriaan dan kilauan pada permukaan kuku.
  • Selain itu, anda juga boleh menggunakan jus limau yang membantu menanggalkan kesan kotoran atau air yang dicampurkan dengan hirisan limau.
  • Untuk memutihkan kuku pula, masa yang diambil agak lama, dalam lingkungan 15 hingga 20 minit.
  • Cuci kuku dengan sabun dan air biasa. Kemudian, gunakan berus pewarna kuku untuk menyental di bahagian atas, bawah dan di sebelah kuku.
  • Selepas dikeringkan masukkan satu sudu jus limau dan satu sudu serbuk penaik ke dalam sebuah mangkuk. Campur sehingga sebati tetapi tidak terlalu cair lalu titiskan satu titik pada bahagian tengah setiap kuku.
  • Dengan menggunakan buffer (sejenis alat pelembut kuku yang boleh didapati di farmasi atau pusat penjagaan kuku) sental kuku secara  perlahan-lahan. Selepas siap melakukan pada setiap kuku, cuci dan keringkan dengan tuala.
  • Sapukan krim pelembut tangan dalam kuantiti yang banyak supaya ia menggantikan tekstur lembap yang hilang. 

Selamat mencuba!

Sumber dari Mingguan Wanita



Jom hubungi saya sekarang!


PM FB : Aida Doterali

ID Shaklee : 1079013
Fanpage FB : Doterali Boutique
Email : aidadoterali216@gmail
Whatsapp/sms : 011-37008943
C.O.D. : Seri Kembangan, Serdang, Cyberjaya, Putrajaya
Penghantaran ke seluruh Malaysia melalui Pos Laju/Skynet/Gdex juga boleh diaturkan

Terima Kasih


*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit

Tuesday, May 27, 2014

Gabungan Vitamin Untuk Kulit

Vitamin C
Tidak dapat dinafikan Vitamin C mungkin merupakan vitamin paling dikenali dan sememangnya layak untuk dihargai kerana fungsinya yang pelbagai kepada kesejahteraan tubuh, termasuklah pemulihan dan pertumbuhan tisu-tisu, mengekalkan kesihatan gusi, menyokong sistem imun dan membantu penyerapan zink. Ramai yang mengamalkan pengambilan vitamin C setiap hari dalam usaha merendahkan risiko mendapat serangan jangkitan ringan.

Hasil penyelidikan juga mendapati ia berpotensi mengurangkan tempoh demam selesema dengan menguatkan sistem imun. Bagi kebanyakan wanita pula, pengambilan vitamin C sebagai amalan harian begitu popular untuk kecantikan kerana ia merangsang kesihatan dan kecantikan kulit melalui penghasilan kolagen.

Vitamin A
Bagi mereka yang mempunyai masalah jerawat, paras vitamin A juga lebih rendah dalam plasma dan juga kulit. Ujian menunjukkan kaitan antara kekurangan paras vitamin A dalam plasma dengan peningkatan jerawat yang teruk. Mereka yang mengalami masalah jerawat serius mempunyai paras konsentrasi plasma vitamin A dan E lebih rendah. Keadaan ini berbeza berbanding mereka yang kurang berjerawat atau mereka yang sihat.

Vitamin E
Manfaat penting lain hasil daripada pengambilan vitamin E, termasuklah:
1)  Vitamin E perlu untuk mengekalkan kesihatan dan kekuatan jantung, dinding kapilari yang sihat.
2)  Sebagai anti oksida larut lemak, ia menjaga tisu-tisu pelindung berlemak yang mengelilingi organ-organ utama dan mencegah penyakit degeneratif.
3)  Ia mengandungi bahan anti penuaan yang membantu merangsang kulit yang lembap dan lembut dengan menguatkan lapisan pelindung kulit.

Selain vitamin E, vitamin C juga banyak digabungkan dengan vitamin penting lain seperti Beta karoten (pro-vitamin A) dan beberapa mineral lazim seperti zink dan selenium untuk tindakan anti oksida yang poten.

Beta Karoten
Beta karoten juga dikenali sebagai pro-vitamin A, yang akan ditukarkan kepada vitamin A apabila diperlukan. Beta-karoten merupakan anti oksida berkuasa dan boleh meningkatkan fungsi sistem imun.

Selenium
Selenium dianggap sebagai penemuan baru dalam dunia anti oksida. Ia diperlukan untuk pembentukan enzim gluthathione peroxidase yang berperanan penting untuk melawan radikal bebas. Selenium membantu mengekalkan mata yang sihat, kulit, rambut, jantung dan sistem reproduktif, selain mengekalkan hati agar berfungsi secara optimum.

Zink
Mereka yang mengalami jerawat terutamanya yang serius mungkin juga kekurangan zink. Ia juga bermanfaat kepada kulit bermasalah atau jerawat memandangkan ia diperlukan untuk penyembuhan luka dan mengawal penghasilan minyak melalui kelenjar minyak.

Gabungan vitamin dan nutrien antioksida ini sesuai untuk mereka yang ingin memperolehi kulit sihat, tinggal dalam persekitaran tercemar dan pendedahan berlebihan kepada cahaya matahari atau radiasi UV. Mereka yang mempunyai sistem imun yang lemah juga akan memperolehi manfaat dengan amalan pengambilan formulasi ini. Gabungan beta karoten, vitamin C, E, zink dan selenium yang turut ditambah dengan kumpulan vitamin B seperti vitamin B1, B5 dan B6 bermanfaat untuk melengkapkan tindakan sinergistik anti oksida untuk membantu tubuh melawan radikal bebas.

Sumber : Utusan Malaysia

credit to Tariniwati Badron


Produk Shaklee

Vitamin B Complex dalam kecantikan kulit:
  • Sebagai pelembap
  • Mencegah pigmentasi
  • Melambatkan tanda penuaan
  • Megurangkan minyak berlebihan di muka
  • Membantu mengelak kemunculan jerawat

Vitamin C dalam kecantikan kulit:
  • Sebagai antioksidan kuat yang melindungi kulit daripada pencemaran udara dan sebagainya
  • Merangsang pembentukan dan peningkatan produksi kolagen kulit, yang akan menjaga kekenyalan, kelenturan, serta kehalusan kulit
  • Mencerahkan kulit

Vitamin E dalam kecantikan kulit:
  • Menjaga kesegaran dan keremajaan kulit
  • Melindungi kulit dari sinar ultra-ungu
  • Menjaga kelembapan kulit
  • Menghapuskan radikal bebas yang merosakkan sel

ESP dalam kecantikan kulit:
  • Membekalkan protein untuk keanjalan kulit 
  • Kulit akan nampak lebih cerah dan segar
  • Membaikpulih sel dan memperbaharui sel
  • Menggalakkan penghasilan kolagen

Carotomax dalam kecantikan kulit:
  • Mengandungi Beta Karoten yang bagus untuk memperbaiki kulit
  • Mempercepatkan pemulihan luka
  • Memelihara kulit dari dijangkiti beberapa jenis penyakit kulit seperti kulit kering, jerawat dan akne.
  • Berfungsi sebagai antioksidan untuk menghapus radikal bebas.

Zinc Complex dalam kecantikan kulit:
  • Zinc mengawal penghasilan minyak pada kulit
  • Menyembuhkan luka  terutama akibat nanah. 
  • Mengurangkan inflamasi dan kerengsaan pada kulit 
  • Membantu dalam pertumbuhan tisu supaya kulit sentiasa segar


Jom hubungi saya sekarang!


PM FB : Aida Doterali

ID Shaklee : 1079013
Fanpage FB : Doterali Boutique
Email : aidadoterali216@gmail
Whatsapp/sms : 011-37008943
C.O.D. : Seri Kembangan, Serdang, Cyberjaya, Putrajaya
Penghantaran ke seluruh Malaysia melalui Pos Laju/Skynet/Gdex juga boleh diaturkan

Terima Kasih


*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit

Monday, May 26, 2014

Vitamin C - Antioksidan Untuk Kesihatan Dan Kecantikan Kulit

Vitamin c telah digunakan sejak tahun 40'an bertujuan menyembuhkan penyakit kulit, proses penuaan adalah disebabkan oleh radikal bebas dan faktor usia, akibat dari tindak balas radikal bebas tersebut menjadikan kulit kita rosak,kusam,berkedut-kedut serta muncul pigment-pigment hitam pada kulit.

Fungsi vitamin c adalah sebagai bahan antioksidan untuk melawan radikal bebas didalam badan kita. 

Vitamin c juga meningkatkan daya ketahanan dalam tubuh kita serta mempercepatkan proses pemyembuhan sekali gus meningkatkan jaringan kult menjadikan kult awet muda. Vitamin c dgn fungsi antioksidannya berperanan meremajakan kulit, mencegah penuaan akibat serangan radikal bebas serta menghalang sinaran matahari yg bole menimbulkan gangguan kulit.proses terakhirnya menjadikan kulit lebih sihat,cantik,bersih,bersinar dan cerah.

1)Vitamin c adalah sebatian organik yang diperlukan didalam tubuh setiap hari, vitamin c dapat menguatkan keupayaan tubuh kita menyembuhkan penyakit.

2)Kekurangan vitamin c menyebabkan collagen yang lemah dah tidak sihat, menyebabkan pemulihan kulit yang lambat. kekurangan yang berpanjangan akan menyebabkan skurvi, badan kita memerlukan vitamin c yang cukup untuk kekal sihat dan cantik.

3)Tubuh kita tidak boleh menghasilkan atau membina vitamin c dengan sendirinya.

4)Vitamin c adalah sebatian yang larut air, apabila berlebihan dengan mudah dikeluarkan daripada tubuh.

5)Vitamin c mudah musnah dibawah haba, sinaran ultra ungu,aditif makanan,bahan kimia pertanian dan mudah dioksidakan jika terdedah pada udara. kebanyakkan vitamin c didalam makanan kita sudah musnah sebelum makanan dimakan disebabkan dimasak terlalu lama, disimpan terlalu lama juga terdedah pada udara.


Sumber Google


MANFAAT VITAMIN C

1)Membantu mengurangkan kadar kolestrol dalam darah.

2)Menghalang SKURVI. (SKURVI=Penyakit yg disebabkan kekurangan Vitamin C dlm makanan, ditandai oleh gusi bengkak dan berdarah, pendarahan dibawah kulit, dll)

3)Mempertingkatkan sistem pertahanan badan.

4)Menguatkan dinding salur darah.

5)Menolong pembentukan tisu gentian.

6)Membantu pembentukan kartilej, tulang dan gigi yang sihat.

6)Mengurangkan kedut pada kulit

7)Membaiki parut pada kulit.

8)Mencegah penurunan payudara dan buttock

9)Menjadikan kulit lebih cerah

10)Menghilangkan jerawat dan pigmentasi.

11)Menjaga kesihatan otot dan mencantikkan/menghaluskan kulit.

12)Membantu penghasilan collagen dimana collagen dapat meningkatkan keanjalan dan keremajaan kulit.

13)Melambatkan proses penuaan dan menghaluskan pori-pori pada kulit.

Credit to Zabrina Ar 


Jom hubungi saya sekarang!


PM FB : Aida Doterali

ID Shaklee : 1079013
Fanpage FB : Doterali Boutique
Email : aidadoterali216@gmail
Whatsapp/sms : 011-37008943
C.O.D. : Seri Kembangan, Serdang, Cyberjaya, Putrajaya
Penghantaran ke seluruh Malaysia melalui Pos Laju/Skynet/Gdex juga boleh diaturkan

Terima Kasih


*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit

Sunday, May 25, 2014

Tips Menjaga Buah Pinggang

** Minuman yang diambil hendaklah melebihi dua liter sehari terutama orang yang bekerja kuat serta berpeluh dan cuba elakkan dari memakan kacang tanah, kacang putih dan segala kacang bergaram ,buah-buahan jeruk kering seperti asam boi dan buah kana.

** Memakan mi segera seperti mi maggi dan makanan rapu seperti twisties, chikadess, serta mi kuning dan roti canai memudahkan penyakit buah pinggang menyerang (Gantikan mi kuning dengan spageti dan roti canai dengan capati dan tosei)

** Minuman seperti nescafe, air sunquick, oren squash dan segala minuman berperisa juga perlu dielakkan kerana kandungan utama minuman ini mempunyai bahan kimia pewarna dan perisa, meminum teh kedai juga wajar dielakkan kerana teh kedai adalah teh ‘recycle’ yang semata-mata dibuat dari bahan kimia pewarna dan perisa.

** Pengambilan Coklat perlu dielakan dan meminimunkan pengambilan air milo dan gantikannya dengan horlick , dilarang sama sekali pengambilan minuman bergas kerana merosakkan buah pinggang.

** Kurangkan pengambilan ayam daging kerana mengandungi beta agonist dan pelbagai hormon penggemuk. Ayam ini dibesarkan diladang selama 31 hari sahaja akibat diberikan ubat-ubatan. Cuba gantikan dengan ayam kampung atau ayam dijual dipasar yang kulitnya berwarna kuning. Ayam ini tidak mengandungi ubat-ubatan terlarang.

Mencegah adalah lebih baik dari merawat..


---copy and paste----



Jom hubungi saya sekarang!


PM FB : Aida Doterali

ID Shaklee : 1079013
Fanpage FB : Doterali Boutique
Email : aidadoterali216@gmail
Whatsapp/sms : 011-37008943
C.O.D. : Seri Kembangan, Serdang, Cyberjaya, Putrajaya
Penghantaran ke seluruh Malaysia melalui Pos Laju/Skynet/Gdex juga boleh diaturkan

Terima Kasih


*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit

Saturday, May 24, 2014

Info Produk : Skin Care - Nutriwhite Atau Enfuselle?

Ramai yg mula minat nak cuba skin care Shaklee..tp yg mane satu?Nutriwhite atau Enfuselle? Pastikan anda membuat pilihan yg betul2 sesuai dengan jenis kulit dan masalah kulit anda..

ketahui kedua-duanya dan kesesuaiannya dengan kulit anda:



1)SKIN CARE NUTRIWHITE - lebih sesuai utk kulit normal tanpa sensitiviti dan jerawat yang teruk sbb ianya berfungsi lebih kepada mencerah, dan kandungan vitamin C yg tinggi tak sesuai utk kulit yg sensitif dan berjerawat teruk. Antara product2 Nutriwhite :

- Gentle Deep Foaming Cleanser :
Membersihkan dan menyegarkan kulit
Rumpai laut menghilangkan kekotoran, membuang sel-sel mati dan menegangkan
Alga Hijau menyahtoksin dan melembapkan
Strawberi Begonia mencerahkan dan mengimbangkan pigmen
Lembut dan menyegarkan

- Soothing Radiance Whitening Softner :
Ia lembut dan mengembalikan kulit pada pH yang seimbang
Kulit berasa lebih segar dan tegang dengan Rosemary
Kudzu menegangkan dan mencerahkan
Marshmallow melembapkan
Ianya sangat berkesan

- Ultimate Protection Whitening Lotion SPF 15 :
Licin serta kaya dengan pati botani seperti Mulberi untuk mencegah kerosakan kulit kesan daripada cahaya matahari dan Mountain Arnica untuk menghilangkan radang kulit, pelembap yang bertindak daripada semua sudut ini melindungi anda daripada kesan-kesan memudaratkan cahaya matahari dan membantu membina daya ketahanan kulit terhadap kerosakan persekitaran

- Daily Defence Whitening Essence :
Cara yang menyenangkan untuk mendapatkan kulit muka yang licin dan berseri yang diformulasi dengan:
Bearberry untuk mencerahkan dan menegangkan kulit,
Strawberi Begonia untuk mengimbangkan pigmen
Kacang Soya untuk melembutkan dan mengurangkan tompok-tompok hitam
Mulberi untuk mencegah daripada kerosakan kesan daripada cahaya matahari
Di samping itu, Vitamin C aktif ditambah untuk memperbaiki kulit serta mengembalikan seri wajah
Lembut dan mudah diserap oleh kulit

- Overnight Renewal Whitening Cream :
Memperbaharui dan mengembalikan keremajaan kulit sewaktu tidur
Linden menyihatkan serta melembapkan kulit secara mendalam
Scullcap mencerah dan menghilangkan radang kulit
Vitamin C aktif mengurangkan tompok-tompok hitam serta mengembalikan keserian wajah
Pada waktu pagi, anda akan bangun dengan kulit yang gebu, halus, cerah dan berseri

- Gentle Action Makeup Remover :
Menjadikan kulit anda licin, lembut dan berseri
Tunas Pokok Bic menghilangkan sel mati dengan lembut tanpa meninggalkan kesan
Aloe Vera menyegarkan dan menegangkan kulit
Lembut, tidak berminyak, dan kulit anda akan kelihatan lebih berseri

- Spot Whitening Treatment :
Memperbaiki kesan-kesan matahari serta jeragat kulit dengan cepat
Kuasa pencerahan botani dihasilkan daripada pati Likuoris dan Peony, yang amat bernilai disebabkan kesannya dalam mencerahkan, melindungi serta menghilangkan radang kulit
Cats Claw menegangkan kulit
Vitamin C aktif membawa kecerahan yang baru untuk kulit anda dengan rawak wajah yang lebih halus



2) SKIN CARE ENFUSELLES - Sesuai pd yg berumur 25 ke atas atau yang punya masalah kulit berminyak, terlalu kering, dan sensitif..untuk memudahkan anda membuat pilihan, 2 kategori product Enfuselles :

(i) Normal to Dry Skin :  sesuai utk mereka yg mempunyai kulit yang kering dan sensitif..terdiri daripada :

1) Hydrating Cleansing Lotion :
Emulsi berkrim ini bertindak menanggalkan kotoran, bahan pencemaran dan mekap tanpa menjejaskan lapisan minyak semulajadi kulit.
Emolien yang kaya serta tambahan Vitamin E menjadikan kulit halus, seimbang dan berseri
Mencerahkan tona kulit
pH yang seimbang
Hipoalergenik

2) Hydrating Toner :
Meneutralkan Tindak Balas Yang Boleh Merosakkan Kulit
Hydrating Toner melegakan dan menyediakan kulit untuk rawatan Enfuselle.
Terbukti secara klinikal
Meneutralkan kerosakan sel akibat tindak balas kulit dengan besi dalam air paip
pH yang seimbang
Rumusan tanpa alkohol yang menyejat dengan cepat tanpa mengeringkan kulit
Melindungi lapisan minyak semulajadi kulit, menyucikan dan melembutkan dengan ekstrak witch hazel dan kamomil

3) Hydrating Moisturizer :
Melembapkan Kulit Sehingga 24 Jam
Krim tanpa minyak dan tidak melekit yang kaya dengan agen pelembap bagi menyerlahkan kehalusan dan keanjalan kulit dengan serta-merta.

Terbukti secara klinikal:
102% peningkatan keanjalan kulit dalam masa 28 hari
195% pengurangan garis-garis halus dalam masa 28 hari
21% pengurangan kedutan dalam masa 28 hari
Kesan yang ketara dapat dilihat dengan serta-merta, dan ia berterusan sehingga 24 jam
Garis-garis halus berkurangan dengan ketara
Hipoalergenik

4) Eye Treatment :
Garis-Garis Halus dan Kedutan Tidak Lagi Ketara
Mengurangkan kemunculan garis-garis halus dan kedutan serta menghilangkan sembap bawah mata dengan bantuan pelbagai nutrien dan botani khusus.

Terbukti secara klinikal:
233% pengurangan kedutan pada kulit dalam masa dua minggu
120% peningkatan kekenyalan dan keanjalan kulit dalam masa dua minggu
209% pengurangan garis-garis halus pada kulit dalam masa lapan minggu
32% peningkatan kemampuan kulit untuk menahan lembapan lebih lama dalam masa lapan minggu
Ton kulit yang kembali sekata dalam masa 12 minggu
Kandungan botani anti-penuaan dan vitamin C memberikan faedah yang ketara pada kulit halus di sekeliling mata
Juga sesuai untuk bahagian leher dan mulut
Hipoalergenik, diakui oleh pakar-pakar oftalmologi dan selamat untuk pemakai kanta lekap.

(ii) Normal to Oily Skin - sesuai utk kulit berminyak dan berjerawat serta sensitif..Ianya terdiri daripada :

1) Purifying Cleansing Gel :
Gel berbusa bertindak dengan lembut untuk menyingkirkan bahan pencemaran, mekap dan minyak berlebihan.
Bahan-bahan khas serta tambahan Vitamin E menjadikan kulit terasa segar dan lembut
Mencerahkan tona kulit
pH yang seimbang
Hipoalergenik

2) Purifying Toner :
Dengan Tiga Tindakan Untuk Menghentikan Kerosakan Pro-Oksida
Purifying Toner merangsang dan menyegarkan kulit sebagai persediaan rawatan Enfuselle.

Terbukti secara klinikal
Meneutralkan kerosakan sel akibat tindak balas kulit dengan besi dalam air paip
pH yang seimbang
Menyegarkan dan memperhalus kulit dengan ekstrak likoris, ginseng dan witch hazel
Meminimumkan kemunculan liang-liang yang besar pada kulit
Membantu mengawal kulit berminyak
Hipoalergenik

3) Balancing Moisturizer :
Formula Ringkas untuk Menyubur dan Melembapkan Kulit
Formula yang ringkas, tidak berminyak dan mampu mengawal pengeluaran minyak pada wajah bertindak dengan membekalkan kelembapan segera yang kulit anda perlukan bagi menjadikan wajah kelihatan halus serta tidak berkilat.

Terbukti secara klinikal:
146% peningkatan keanjalan kulit dalam masa 28 hari
268% pengurangan garis-garis halus dalam masa 28 hari
173% pengurangan kedutan pada kulit dalam masa 28 hari
Membantu mengembalikan keseimbangan minyak pada kulit
Hipoalergenik

4) Eye Treatment :
Garis-Garis Halus dan Kedutan Tidak Lagi Ketara
Mengurangkan kemunculan garis-garis halus dan kedutan serta menghilangkan sembap bawah mata dengan bantuan pelbagai nutrien dan botani khusus

Terbukti secara klinikal:
233% pengurangan kedutan pada kulit dalam masa dua minggu
120% peningkatan kekenyalan dan keanjalan kulit dalam masa dua minggu
209% pengurangan garis-garis halus pada kulit dalam masa lapan minggu
32% peningkatan kemampuan kulit untuk menahan lembapan lebih lama dalam masa lapan minggu
Ton kulit yang kembali sekata dalam masa 12 minggu
Kandungan botani anti-penuaan dan vitamin C memberikan faedah yang ketara pada kulit halus di sekeliling mata
Juga sesuai untuk bahagian leher dan mulut
Hipoalergenik, diakui oleh pakar-pakar oftalmologi dan selamat untuk pemakai kanta lekap.

sumber : Shaklee Malaysia

Credit To Beeha Yunos


Jom hubungi saya sekarang!

PM FB : Aida Doterali

ID Shaklee : 1079013
Fanpage FB : Doterali Boutique
Email : aidadoterali216@gmail
Whatsapp/sms : 011-37008943
C.O.D. : Seri Kembangan, Serdang, Cyberjaya, Putrajaya
Penghantaran ke seluruh Malaysia melalui Pos Laju/Skynet/Gdex juga boleh diaturkan

Terima Kasih


*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit


Friday, May 23, 2014

Diet Sihat Elak Sakit Kepala - Ostematrix dan B Complex Shaklee Ada Jawapannya

Untuk mengelak daripada diserang sakit kepala secara tiba-tiba, pastikan diet anda adalah bersesuaian. Ikuti panduan penting yang perlu anda amalkan setiap hari iaitu:

  • Jangan biarkan perut anda kosong dalam jangka waktu yang panjang. Ini boleh menyebabkan gula dalam darah menjadi rendah

  • Kurangkan makanan yang di awet, sebaliknya amalkan pengambilan makanan segar dan ulam-ulaman.

  • Hindari makanan atau bahan bercuka seperti mustard, mayonis dan sos

  • Buah-buahan seperti pisang, betik dan buah-buahan lain penting dalam diet seharian kita.

  • Kurangkan pengambilan makan yang mengadungi pemanis buatan seperti ‘aspartame’ yang sering terdapat di dalam minuman kesihatan dan gula-gula. Oleh itu, berwaspadalah dengan label ‘diet food’ dan ‘light diet’.  


Sumber dari  Mingguan Wanita

B Complex

Vitamin B2 (Riboflavin) dan Vitamin B6 (Pyridoxine) yang terkandung dalam produk ini telah terbukti boleh membantu mengurangkan kesakitkan akibat migrain. 

Vitamin B lengkap dalam B Complex Shaklee memastikan anda bukan saja mengurangkan risiko diserang migrain, tapi juga mencegah penyakit-penyakit lain seperti depresi, stroke, stress dan sebagainya. 

Ostematrix

Vitamin D penting bagi mengurangkan keradangan. Ini kerana bagi sesetengah pesakit migrain, sakit kepala anda berkemungkinan berkaitan dengan keradangan iaitu pembuluh darah menjadi kejang.

Magnesium pula penting untuk fungsi saraf yang baik. Terdapat beberapa kajian mendapati semasa serangan migrain, paras magnesium pada otak berada di tahap yang rendah.



Pernah tak rasa sakit kepala yang amat sampai nak hantuk kepala ke dinding?

Berdenyut-denyut macam nak pecah kepala? Lepas tu moody dari pagi sampai ke petang?

Jangan biarkan sakit kepala sampai terpaksa ambil MC atau terbaring je atas katil seharian. Cuba ambil B-Complex dan Ostematrix. Tgk apa jadi lepas tu. Nak cuba? 


Jom hubungi saya sekarang!


PM FB : Aida Doterali

ID Shaklee : 1079013
Fanpage FB : Doterali Boutique
Email : aidadoterali216@gmail
Whatsapp/sms : 011-37008943
C.O.D. : Seri Kembangan, Serdang, Cyberjaya, Putrajaya
Penghantaran ke seluruh Malaysia melalui Pos Laju/Skynet/Gdex juga boleh diaturkan

Terima Kasih


*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit


Thursday, May 22, 2014

Selamat Tinggal Perut Buncit! Hello Herb-Lax!

Bukan mudah mahu memastikan badan kembali langsing seperti anak dara setelah mendirikan rumahtangga. Kekangan masa dan tenaga sering menjadi faktor utama ramai wanita mengabaikan kecantikan badan.

Tambahan pula kepada wanita yang berkerjaya, setiap kali menghadapi tugas-tugas yang kritikal sudah semestinya cara mengurangkan tekanan kerja itu dengan mengunyah makanan ataupun lebih banyak makan.

Tanpa disedari hal itu menyebabkan badan terutamanya perut semakin membesar dan membuncit!

Apa cara yang harus dilakukkan untuk mengelakkan perut semakin membuncit? Di sini terdapat sedikit panduan yang boleh anda ikuti dan amalkan.

Yang paling utama, anda perlu mengamalkan minum air masak kerana ia bebas kalori dan dapat menjaga keseimbangan metabolisme tubuh anda.

Seterusnya, jangan sesekali mengendahkan senaman. Lakukan aktiviti senaman yang melibatkan abdomen seperti sit up.

Selain itu, aktiviti berkebun dapat membakar sehingga 350 kalori dalam tempoh satu jam.

Gerakan pinggul seperti bermain hula hoop dapat membakar kalori yang sama seperti anda berkebun.

Akhir sekali, pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran memberi khasiat serat dan tidak akan berubah menjadi lemak di dalam tubuh anda.

Teruskan dengan tips ini dan sentiasa amalkan gaya kehidupan yang sihat. Anda akan mula mendapati perut anda kembali langsing seperti zaman remaja! 

Sumber dari Mingguan Wanita




Adakah anda berperut buncit? Jom kita siasat!

WHR=ukuran pinggang(cm)
            ukuran pinggul (cm)

WHR=waist hip ratio

Sekiranya ukuran WHR anda melebihi 0.85 (untuk wanita) dan 0.95 (untuk lelaki), ini bermakna perut anda buncit. Oh tidakkk!!! Jangan panik! Jangan panik! Jom cari solusi.



Produk Shaklee

Kenapa Herb-Lax? Kerana ia mengandungi pelbagai khasiat khususnya dalam penjagaan perut dan usus. Mari kita lihat kandungan dalam produk ini
  • Senna Leaf - Merangsang tindakan pembersihan yang lembut pada usus dan perut, mempercepatkan proses detoksifikasi dan mengurangkan penyerapan lemak.
  • Buckthorn Bark - Melembutkan najis untuk memudahkan pergerakan dan memberi lembapan kepada usus.
  • Licorice Roots - Membantu proses detoksifikasi.
  • Alfalfa Leaf - Membersihkan usus, darah dan hati.
  • Fennel Seed (Jintan Manis) - Mengeluarkan toksin yang terkumpul akibat lebihan makanan dan pengambilan alkohol. Membantu dalam masalah sembelit dan kembung perut atau usus.
  • Anise Seed - Merangsang pengeluaran jus gastrik untuk membantu proses pencernaan.
  • Rhubarb Root- Herba yang banyak digunakan dalam perubatan cina sebagai antibiotik.
  • Blue Malva Flower - Membantu proses detoksifikasi dan mengimbangi tekstur kulit.
  • Culvers Root - Membantu masalah lebihan air dalam badan dan bagus untuk asthma.

Fungsi Herb-Lax
  • Membantu proses membersihkan usus di mana segala toksin, lemak dan lendir yang melekat di dinding usus dikeluarkan melalui pembuangan air besar.
  • Tindakan pembersihannya yang lembut boleh mengembalikan semula proses semulajadi pergerakan usus (natural bowel movement) dan seterusnya membantu masalah sembelit
  • Membantu mengempiskan dan memejalkan perut
  • Mereka yang mempunyai masalah penghadaman yang lemah mungkin akan mengalami cirit-birit pada awal pengambilan Herb-Lax. 
  • Pesakit SLE tidak boleh mengambil Herb-lax kerana mengandungi alfalfa, ianya akan mengaktifkan sistem imun badan 
Penggunaan Herb-Lax juga akan memberi impak yang lebih baik dengan gabungan Set Slimming Shaklee iaitu Omega Guard, Lecithin, Alfalfa Complex, ESP, dan Cinch Shake. 

Selamat Tinggal Perut Buncit! Hello Herb-Lax! Hubungi saya sekarang!




Jom hubungi saya sekarang!


PM FB : Aida Doterali

ID Shaklee : 1079013
Fanpage FB : Doterali Boutique
Email : aidadoterali216@gmail
Whatsapp/sms : 011-37008943
C.O.D. : Seri Kembangan, Serdang, Cyberjaya, Putrajaya
Penghantaran ke seluruh Malaysia melalui Pos Laju/Skynet/Gdex juga boleh diaturkan

Terima Kasih


*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit