Friday, July 25, 2014

Berpantang Selepas Bersalin-Jadikan Tempoh Berpantang Anda Lebih Bertenaga Dengan B-Complex, Vitalea, Vitamin C & Zink Complex Shaklee

Berpantang Selepas Bersalin
Betapa pahit dan manisnya pengalaman berpantang bagi wanita Melayu yang baru bersalin. Walaupun tempoh pantang selama 44 hari adalah suatu masa yang amat menguji kesabaran, boleh dikatakan sebilangan besar wanita Melayu masih tekun dan rela mengikuti tradisi ini. Dikatakan wanita yang rajin berpantang dijamin akan mendapat kembali potongan badan asal mereka, menjadi sihat dan cergas seperti sedia kala, kelihatan jelita dan mampu mengekalkan minat suami terhadap mereka.
Sesungguhnya, amalan-amalan berpantang adalah satu proses menyeluruh, bertujuan untuk memeliharakan kesihatan dan kewanitaan perempuan Melayu. Menurut Datin Sharifah Anisah Barakbah, pengasas Nona Roguy (sekarang NR) dan penulis buku Ensiklopedia Perbidanan Melayu, kepercayaan berpantang berpaksikan kepada penyembuhan rahim yang dikatakan merupakan pendorong hidup wanita yang menentukan kesihatan diri mereka secara keseluruhannya. Rahim yang sihat menghasilkan ibu yang kelihatan berseri dan menarik pada pandangan. Tidak hairanlah jika wanita Melayu masih berpegang kepada amalan berpantang.
Di samping itu, ada kajian moden yang menyokong peranan yang dimainkan oleh bidan kampung yang mendamping ibu selepas bersalin. Kajian juga mendapati bahawa beberapa amalan berpantang adalah berfaedah. Antaranya, perlanjutan tempoh penyusuan ibu, larangan atas pergerakan ibu yang berlebihan dan amalan mengurut.

sumber google

Pakar-pakar antropologi menerangkan bahawa asas amalan pantang-larang kaum Melayu berlandaskan teori empat elemen berkurun-kurun lama dahulu. Elemen-elemen itu ialah:

  • tanah, yang bersifat kering;
  • api, bersifat panas;
  • udara, sejuk;
  • dan, air, bersifat basah.

Elemen-elemen ini mestilah berada dalam keadaan seimbang pada badan seseorang.
Ilmu perbidanan juga dikatakan satu anugerah Tuhan bagi individu dan keluarga yang terpilih sahaja, dengan tujuan supaya mereka membantu wanita dari semua lapisan masyarakat. Bidan kampung dianugerahkan kebolehan ini bagi membantu wanita-wanita desa.
Kini, wanita Melayu di bandar tidak dapat melakukan kesemua amalan berpantang kerana tiada ahli keluarga dan masyarakat sekeliling yang dapat memberi sokongan sebagaimana kehidupan masyarakat di kampung dahulu. Mengikut tradisi, ibu baru akan dibantu dan ditemani oleh:
  • bidan kampung;
  • pengasuh khusus;
  • emak sendiri atau ibu mertua.

Memang diakui bahawa tanpa orang lain membantu, ia akan sukar untuk mengamalkan pantang dengan lengkap dan sempurna selama 44 hari.
Namun begitu, beberapa amalan utama masih banyak dipraktikkan oleh wanita Melayu.
  • Bengkung
  • Urut-mengurut
  • Jamu
  • Bertungku
  • Mandi-mandian herba dan akar kayu, serta amalan-amalan lain

Sumber artikel ini diambil dari www.babycenter.com.my


Set Berpantang Dari Shaklee

Assalamualaikum...

Ada tak antara pembaca sekalian yang mempunyai pengalaman terindah ketika berpantang? Selain dapat menatap wajah baby kesayangan yang ditunggu-tunggu selama ini. Haaa yang tu tak kira yer. Kalau ada silakanlah berkongsi cerita untuk tatapan kita semua.

Secara peribadi, saya mengalami tempoh berpantang yang tak berapa seronok untuk dikongsi. Takkan nak seronok bila anak kita disahkan ada jaundis? Makin stres adalah. Ditambah pulak dengan luka kecil ketika bersalin (Saya bersalin normal). Itu tak termasuk dengan bisul besar di belakang kepala dan rambut saya terpaksa dicukur di bahagian tersebut untuk memudahkan ubat disapu. Rambut gugur tu tak payah cakaplah. Nasib baik tak botak.

Tak cukup tidur memang selalu terjadi sebab anak suka sangat buat orkestra dari tengah malam sampai subuh. Baru nak terlelap, pagi dah muncul dan perlu memulakan rutin pantang; mandi herba, bertungku, mengurut, bengkung dan pelbagai lagi.

FUHHH...Itulah antara cerita ketika berpantang, pengalaman kali pertamalah katakan. Banyak sangat perkara baru dapat dipelajari dengan pertolongan emak dan emak mertua. Namun, ketika itu saya belum kenal dengan Shaklee. Setelah diamati akan fungsi setiap suplemen yang terkandung dalam Set Berpantang Selepas Bersalin Shaklee ini, semua mempunyai kaitan dengan masalah yang telah dihadapi oleh saya. Tapi itu cerita sayalah, cerita anda bagaimana pula?  
Sumber Google

Set Berpantang Shaklee (Basic) mengandungi:
  • Vita-lea
  • Vita-C
  • Zink Complex
  • B-Complex

NOTA:
Bagi mereka yang mempunyai masalah kurang susu boleh mencuba Alfalfa & ESP
Bagi yang ingin mengurangkan berat badan selepas bersalin boleh mencuba Alfalfa & Lecithin
Bagi yang mengalami sembelit boleh mencuba Ostematrix


Fungsi Set Berpantang Shaklee (Basic) ialah:

Sumber Google

Testimoni pilihan


Sumber Google


Tu diaaa..Set Berpantang Shaklee banyak memberi manfaat kepada ibu-ibu di luar sana yang baru bersalin dan menjalani rutin pantang. Namun diharapkan para pengguna mendapatkan nasihat dan cara makan yang betul dari SID (Shaklee Independent Distributor). Jangan beli dan telan ajer. Sebagai contoh, ibu yang menyusu bayi tidak boleh mengambil Alfalfa sekiranya bayi tersebut disahkan ada jaundis. Jadi dapatkanlah khidmat nasihat dan tunjuk ajar dari mereka yang tahu. Inginkan khidmat nasihat berterusan secara percuma? Dapatkan Set Berpantang Shaklee daripada saya sekarang!


Kepada mereka yang segan silu nak hubungi saya atau tak sabar-sabar nak order, anda boleh terus membuat pesanan dengan klik icon 'Esell' di bawah bagi pengguna kad direct debit atau kad kredit sahaja yer. Bagi mereka yang tidak memiliki kedua kad tersebut, jangan risau anda boleh terus hubungi saya. Jangan lupa dapatkan khidmat nasihat berterusan secara percuma eksklusif untuk pelanggan yang membuat pembelian dengan saya sahaja.

Inginkan penjimatan sehingga 20-25%?. Jom join ahli Shaklee dan duit anda dapat dijimatkan. 
Hubungi saya sekarang untuk keterangan lanjut.




Jom hubungi saya sekarang!


PM FB : Aida Doterali

ID Shaklee : 1079013
Fanpage FB : Doterali Boutique
Email : aidadoterali216@gmail
Whatsapp/sms : 011-37008943
C.O.D. : Seri Kembangan, Serdang, Cyberjaya, Putrajaya
Penghantaran ke seluruh Malaysia melalui Pos Laju/Skynet/Gdex juga boleh diaturkan

Terima Kasih


*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit

No comments: