Monday, May 12, 2014

Peppermint Ginger Plus Shaklee Penyelamat 'Morning Sickness' Anda

Ketika hamil, loya, mual dan muntah merupakan alahan atau morning sickness yang normal. Walau bagaimanapun alahan yang terlalu berlebihan boleh memudaratkan diri dan kandungan.

Dianggarkan lebih kurang 50 hingga 90 peratus wanita hamil mengalaminya. Sebagi makluman, morning sickness lazimnya berlaku pada awal usia kehamilan iaitu di minggu kelima hingga keenam. Tahap paling teruk ialah pada minggu kesembilan. Namun, ia akan beransur-ansur pulih apabila kandungan mencecah usia minggu ke-16 hingga ke-18.

Sumber Google

Alahan keterlaluan

  • Terlalu kerap muntah di mana ia berlaku tidak kira masa, urin mengandungi ketosis serta tidak berselera makan sehingga berat badan menurun lima peratus daripada berat badan asal. Masalah ini dikategorikan sebagai hyperemesis gravidarum.
  • Simptom masalah hyperemesis gravidarum termasuklah wajah kelihatan pucat, sakit kepala, pening, mudah letih dan tidak bermaya serta kekurangan air.
  • Pada peringkat pertama hyperemesis gravidarum, anda akan mengalami muntah antara tiga hingga empat kali sehari. Pada masa yang sama, anda tidak berselera makan atau minum dalam tempoh 24 jam sehingga tubuh menjadi lemah. Penurunan berat badan yang ketara sehingga dua ketiga kilogram dalam tempoh masa satu hingga dua minggu.
  • Peringkat kedua Hyperemesis gravidarum, anda menjadi lemah sehingga tidak mempedulikan apa yang berlaku di sekitar. Denyutan nadi juga semakin mengecil dan cepat, suhu meningkat dan mata agak kuning dan cengkung. Berat badan dan tekanan darah menurun, darah menjadi pekat, air kencing berkurangan dan anda sukar membuang air besar.
  • Keadaan adalah lebih teruk pada peringkat ketiga. Anda tidak lagi mengalami muntah tetapi tidak sedarkan diri. Nadi mengecil dan cepat, suhu meningkat, tekanan darah menurun.

Sekiranya anda mengesyaki diri berkemungkinan mengalami hyperemesis gravidarum pada awal usia kandungan, maka segeralah mendapatkan pemeriksaan doktor agar pengesahan dapat dibuat. Langkah ini sangat penting agar rawatan lanjut dapat dilaksanakan agar tidak mendatangkan masalah kepada anda dan kandungan sepanjang melalui proses kehamilan dan kelahiran kelak.  

Golongan berisiko tinggi mengalami hyperemesis gravidarum:

  • Wanita muda berumur 30 tahun ke bawah terutamanya yang pertama kali hamil.
  • Menghidap migrain, tiroid dan kencing manis.
  • Faktor keturunan
  • Pernah mengalami hyperemesis gravidarum kehamilan sebelum itu, berisiko pengalaman yang sama
  • Wanita yang hamil anak perempuan lebih berisiko tinggi mengalami hyperemesis gravidarum.
  • Peningkatan dan perubahan hormon kehamilan yang mendadak, perubahan metabolik dalam kehamilan, alahan terhadap sesuatu dan faktor psikoligikal di mana gaya hidup penuh stres. Malah, terdapat juga kes hyperemesis gravidarum berkaitan dengan kehamilan kembar.
  • Juga dikaitkan dengan tekanan emosi, masalah sistem penghadaman yang tidak dapat berfungsi dengan baik serta pengambilan diet yang mengandungi lemak terlalu tinggi.

Kesan Hyperemesis gravidarum
  • Kekurangan zat makanan yang ketara, kekurangan air dalam badan sehingga mengalami gangguan elektrolit dan kehilangan berat badan secara ketara. Tidak terkecuali masalah tekanan darah tinggi, hati dan buah pinggang.
  • Pendarahan di tekak dan retina sehingga mengganggu gugat fungsi asalnya.
  • Kekurangan thiamine lalu menyebabkan koma dan meninggal dunia.
  • Membahayakan kandungan. Ibu yang tidak cukup khasiat pemakanan akan menyebabkan pertumbuhan bayi dalam kandungannya terencat, kelahiran pramatang. Bayi juga boleh meninggal dalam kandungan namun hal ini amat jarang berlaku.

Sumber dari Mingguan Wanita 

Share and Like



Produk Shaklee


Peppermint Ginger Plus Shaklee


Kombinasi 4 herba dari barat dan timur iaitu Pudina, Halia, Pokok Adas(Fennel) dan Cekur Manis(Anise). Secara klinikal sangat membantu dalam merawat atau mencegah masalah loya, gastrik, mabuk laut, angin/sendawa, penghadaman dan 'morning sickness'.

Daun Pudina yang mampu melegakan perut, melegakan gastrik, pedih ulu hati,cirit-birit, melegakan muntah muntah kesan sampingan kemoterapi, merangsang pengeluaran peluh, serta membantu memelihara tahap fokus dan pemikiran anda.

Halia boleh melegakan ketidakselesaan perut ketika haid, loya serta mual angin akibat 'morning sickness' serta mabuk laut. Sangat membantu tatkala dalam perjalanan/pengembaraan yang jauh.

Pokok Adas (Fennel) mampu melegakan kembung perut serta menghilangkan flu. Ia juga mampu mengurangkan masalah alahan pada saluran usus.

Cekur manis (Anise) melegakan masalah pencernaan dan gejala kesakitan haid, batuk dan kahak serta mencegah kulat penyebab penyakit kulit, serta membaiki peredaran tenaga dalam badan serta lembut pada perut.

Pil-pil juga boleh dihancurkan dan dicampur dengan air panas untuk minuman herba semulajadi.Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan. 

Ingin dapatkan Peppermint Ginger Plus Shaklee?


Jom hubungi saya sekarang!

PM FB : Aida Doterali

ID Shaklee : 1079013
Fanpage FB : Doterali Boutique
Email : aidadoterali216@gmail
Whatsapp/sms : 011-37008943
C.O.D. : Seri Kembangan, Serdang, Cyberjaya, Putrajaya
Penghantaran ke seluruh Malaysia melalui Pos Laju/Skynet/Gdex juga boleh diaturkan

Terima Kasih


*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit


No comments: